Articole

Constrângerile: motorul inovației într-un business creator de frumos

Constrângerile: motorul inovației într-un business creator de frumos

Inovația, ca răspuns rezilient la constrângeri, nu este doar apanajul companiilor mari care dispun de bugete substanțiale de R&D ci și must-ul business-rilor antreprenoriale. Aflați mai multe de la Adina Filculescu, antrepreanoarea motivată în egală măsură de frumos și de lucrul bine făcut, care, în 2008, a pus bazele enRose.

Ce înseamnă pentru tine inovația, ce înseamnă în contexul specific al business-ului enRose?

Dezvoltare – acesta este primul cuvânt pe care îl asociez cu inovația în business-ul meu. Am pornit dintr-o eră, nu prea îndepărtată, însă diferită de ceea ce se întâmplă azi, când totul se petrecea offline. Ne axam mult pe puterea împărtășirii experienței positive, word of mouth, iar lumea din domeniul design-ului floral și al organizării de evenimente atingea cu greu, și poate doar tangențial, online-ul.

Am simțit de la început că social media, atunci era vorba doar de Facebook, el însuși aflat la început în 2009, este o cale prin care putem ajunge la clienți, nu numai într-un sens strict de vânzare, ci de creare a unei stări, un mix de  inspirație și emoție. Apoi, a venit investiția într-un magazin online real, care să crească nivelul digitalului în poveste enRose. Și aș spune că a fost o abordare bună, în urmă cu aproape 6 ani, întrucât it paid off, cum s-ar spune. E-commerce-ul este astăzi piatra de temelie a afacerilor.

De asemenea, pentru mine inovația depășește linia tehnologică și se aplică în fiecare lucru pe care îl facem diferit de la un an la altul, printr-o nouă perspectivă mult mai eficientă, fie că vorbim de design inovativ prin mixul inedit de elemente, fie de o nouă procedură de lucru care eficientizează fluxul operațional.

Pentru mine inovația depășește linia tehnologică și se aplică în fiecare lucru pe care îl facem diferit de la un an la altul, printr-o nouă perspectivă mult mai eficientă.

Care sunt sursele voastre de inspirație pentru inovație? Cum le transpuneți, ca organizație, în inițiative de business? Exemple de astfel de inițiative deja implementate.

Se pot împărți pe mai multe planuri. Primul dintre ele este cel legat exclusiv de funcționarea afacerii și hibridul între online și offline – spun hibrid, întrucât nu poți organiza un eveniment doar de la distanță – cine ar mai pune decorațiunile? Am mizat pe o dezvoltare digitală cu mult înainte de acest an, îmbinând eficiența unui magazin online pe care îl îmbunătățim constant, social media și advertisingul online. Pentru un business mic, nișat, aceste lucruri, ce păreau inovatoare pentru alții acum câțiva ani, au devenit un MUST pentru a putea crește și a rămâne pe piață.

Apoi, ne putem referi la inovația în domeniul designul floral și aici pășim în latura artistică a business-ului, cea mai plăcută și admirată. Suntem mereu conectați la trendurile internaționale, le anticipăm și avem curaj să le implementăm, chiar dacă uneori pare avantgardist, întrucât ne bazăm pe apetitul clienților noștri pentru piese unicat, cu totul personalizate în funcție de stări și emoții. Realmente lucrăm cu acestea, ca să oferim o întreagă poveste. Mi se pare cu atât mai interesant procesul de inovație atunci când ai de fapt mai multe limitări: resurse disponibile, preferințele clientului, ce poate oferi locul în care este organizat evenimentul, bugetul clientului și toți ceilalți factori de care trebuie să ținem cont în organizarea evenimentului.

Tot în domeniul designului floral, ecologia și-a făcut simțită influența tot mai mult în ultimii ani: se trece încet încet la o diminuare a elementelor non-eco-friendly, cum este de exemplu buretele. Am găsit alternative – aici chiar e nevoie de un spirit ușor inovator. Ne străduim să investim în lucruri de cea mai bună calitate, pentru ca oamenii să se poată baza pe acele piese și să le refolosească ei înșiși, ca să reducem risipa și cumpărături de timp binge.

 Suntem mereu conectați la trendurile internaționale, le anticipăm și avem curaj să le implementăm, chiar dacă uneori pare avantgardist.

În ce fel criza prin care tocmai trecem a influențat felul în care ne raportăm la inovație?

A fost un push și mai puternic pentru trecerea la e-commerce, pentru cei care nu făcuseră acest lucru. Aș îndrăzni să spun că este ultimul tren, deoarece, tendința era deja de un deceniu, iar un site, un brand, are nevoie de o indexare solidă în Google, iar acest lucru nu se poate face peste noapte.

Digitalul ne-a ajutat enorm să comunicăm cu oamenii, să împărtășim povești, istorii, lucruri frumoase. Dar este adevărat în egală măsură că lipsește interacțiunea umană și acest lucru se resimte și asupra noastră tot mai acut.

Aveam lunar workshop-uri de maxim 12 – 14 persoane, creat mereu în jurul unor stiluri și povești – ne jucam într-un mod foarte teatral și se transformau în seri pline de bucurie. Nu era o parte esențială a business-ului, financiar vorbind, dar era o seva de satisfacție. Și nu, online nici nu se poate compara experiența! De aceea, am refuzat să trecem pe…Zoom cu workshop-urile

Ce proiecte de inovaţie dezvoltaţi în prezent? Ce urmează? Care sunt planurile de viitor?

Acum suntem în mood-ul sărbătorilor de iarnă. Luna decembrie este mereu una aglomerată pentru noi – și ne place! Am dezvoltat portofoliul de produse în ultima lună, introducând și promovând o secțiune de cadouri, torturi, deserturi franțuzești, șampanii și cutii pentru bărbați (ei sunt mereu neglijați) . Am dat o față nouă Home-page-ului de pe www.enrose.ro care să fie și mai prietenoasă pentru clienții noștri. Am introdus încă din primăvară abonamentele lunare prin care livrăm flori săptămânal acasă și o serie de alte beneficii – acestea au avut un ecou minunat la prietenii noștri, chiar și pentru clienții noi au fost o alegere primită cu bucurie.

Încă un proiect nou dezvoltat în vara aceasta – pentru că în trecut nu aveam timp să îl putem realiza așa cum ne doream – este peisagistica atât pentru amenajarea grădinilor, cât și a balcoanelor sau teraselor de bloc. Nu era un domeniu dezolvat în România, ci specific altor țări vestice care pun un accent deosebit pe această latură estetică. Dar iată că pandemia a mai schimbat din mentalități și am pornit și noi în această aventură.

Exemple de bune practici în managementul inovaţiei de la companiile pe care le admiri?

Implicare în CSR. Admir proiectele de responsabilitate socială, de caritate atât la companii din domeniul nostru, dar și din orice altă zonă. Am văzut cât de multă bucurie aduc asemenea proiecte pentru beneficiari și îmi este tot mai clar că dăruind, vei dobândi, ca să citez din Nicolae Steinhardt. Sperăm să pășim și noi, cu enRose, în asemenea proiecte prin care să oferim bucurie și speranță.

Despre Adina Filculescu și enRose

Designul floral implică deopotrivă emoție și rațiune, astfel încât cele două emisfere cerebrale să conlucreze organizat pentru a desăvârși lucruri care ne ancorează în prezent și au toate șansele să ne prefigureze viitorul.

La 33 de ani, tânăra antreprenoare Adina Filculescu se bucură de roadele unei afaceri înfloritoare dezvoltată începând cu 2008. Pasiunea pentru designul floral și atracția față de aerul chic specific franțuzesc, accentuate printr-o eleganță discretă și o doză de creativitate, conturează firesc povestea enRose. De fapt, enRose e mai mult decât o poveste. E o stare, un stil, o experiență, toate acestea regăsite în conceptele de design floral și de eveniment.

 

Interviul  “Constrângerile: motorul inovației într-un business creator de frumos” original poate fi citit și aici.

Sursă: www.marketingfocus.ro