Articole

albastru clasic

Albastru clasic – de ce este culoarea anului 2020

Nuanța Classic blue – albastru clasic – a fost încoronată drept regina cromatică a anului 2020. O declarație plină de semnificații pentru intrarea în cea de-a treia decadă a secolului!

În urmă cu două decenii, celebra companie americană Pantone lansa un trend revoluționar: experții său începeau să anunțe în fiecare decembrie culoarea anului următor. Impactul acestui anunț se resimte atât în modă, cât și în orice domeniu care bazat pe crearea unui designul.

Surpriza pentru anul 2020 este una de proporții: albastru clasic a fost decretat culoarea anului, de către Pantone, după ani de zile în care culorile tari, precum corai (living coral) sau violet păreau să definească designul și viețile noastre. Alegerea albastrului este un apel la calm, liniște și reîntoarcere la stabilitate. Această nuanță azurie este una dintre cele 3 culori primare ale spectrului cromatic și denotă, mai presus de orice, echilibru.

Albastrul este culoarea eternă, oferită de divinitate, pentru a fi o sursă neîncetată de încântare! John Ruskin

Albastru clasic: semnificații și utilitate

Iată că într-o lume mai dinamică și rapidă decât oricând în istorie, se resimte nevoia unei stabilități.

Albastrul este o culoare foarte apreciată de psihologi, grație efectului liniștitor pe care îl induce asupra stării de spirit. De aceea, această culoare de bază este recomandată mai cu seamă pentru dormitor, fiind o alegere excelentă pentru a aduce mult doritul calm vizual.

Din punct de vedere emoțional, albastrul este culoarea pe care te poți baza, inducându-ți siguranța atât de dorită în această lume plină de incertitudine.

Albastru clasic se regăsește în domeniul artei, în lumea cosmeticelor, în modă, dar și în designul interior. Este o culoare elegantă, sigură, ușor de asortat și greu de demodat. Vei avea siguranța că își va păstra noblețea și când moda va fi mai puțin generoasă cu ea.

Anul acesta, Pantone a lansat o întreagă campanie pentru a le oferi oamenilor o experiență cu totul inedită: cum se simte, cum miroase, cum se aude și ce textură ar putea să aibă culoarea anului 2020. Astfel, au creat în parteneriat cu o serie de branduri, un material de piele întoasă în culoarea anului 2020, o lumânare cu mosc și iz de sare de mare, un jeleu cu aromă de afine și o melodie de 2 minute, denumită Vivid Nostalgia (nostalgie vie).

Culoarea albastru clasic în istorie

În Europa antică, albastru era o culoare subapreciată, deoarece romanii o asociau cu culturile barbare. Era văzută drept o culoare a tristeții, a doliului, în contrast profund cu preferințele lor pentru roșu, violet sau galben.

Odată cu apusul civilizației romane, regăsim albastru la finalul epocii medievale, complet reinventat în conștiința europenilor. Apar picturi care puneau în evidență această culoare și o alegeau pentru a defini sacrul: spre exemplu, pigmentul scump de ultramarin este folosit pentru reprezentările Fecioarei Maria. Albastrul devenea astfel o culoarea râvnită și prețioasă, iar în secolul XII, familia regala a Franței adoptă un blazon nou: un crin de aur pe fond azuriu, ca omagiu adus divinității. Trendul se răspândește rapid în rândul aristocrației franceze și va avea un impact asupra artei și designului interior.

Opt secole mai târziu, Uniunea Europeană urma acest exemplu și alegea ca steagul său să fie o coroană de stele aurii pe fond albastru.

Astăzi, efectele psiho-emoționale ale acestei culori sunt deja binecunoscute și apreciate, iar semnalul transmis de experții Pantone este sugestiv: echilibrul și liniștea sunt rădăcinile bunăstării noastre.

Oamenii au dat uitării adevărul acesta. Tu însă nu trebuie să-l uiţi. Devii răspunzător de-a pururi pentru ceea ce ai îmblânzit. Tu eşti răspunzător pentru floarea ta. Micul Prinț de Antoine de Saint Exuperyalbastru clasic